Sunday, February 5, 2017

hayaa'

semalam, bila murobbi tanya siapa yang boleh share hadith 20
aku volunteer, walaupun macam tak sempat sangat nak prepare
since ada kelas dari pagi dan weekend free ni lah nak tunaikan hak housemate

entahlah kenapa aku offer diri
mungkin sebab aku rasa ini usrah aku
dan aku yang bertanggung jawab menghidupkannya

bukan lah sebab 'kalau bukan siapa aku, siapa lagi nak buat?'
tapi sebab aku tahu kami perlukan tazkiyah dari sang nabi

it is a beautiful hadith indeed
ingatkan balik benda basic je pun
sejauh mana kita dzatiyah dalam tarbiyah sendiri
dan semuanya bermula dari jiwa rabbani

panjang sangat kalau nak share pasal hadith
and tak rasa perkataan hodoh aku mampu explain hadith tu


cuma
aku bermuhasabah

aku selalu cakap tarbiyah aku macam roller coster
tapi di saat ini Allah memberikan peluang lagi
untuk merasai betapa manisnya tarbiyah

Allah menghidupkan kembali jiwa yang pernah kering kontang

teringat sharing Nouman Ali Khan (haha somebody bring NAK into my life :p)
hati kita sangat berbolak balik
dan betapa kita memerlukan doa untuk pastikan hati kita sentiasa berada di jalan yg betul

tak terpesong walau sedikit

rasa macam nak nangis
sebab dulu rasa dah jadi routine sebut

'ya muqallibal qulub thabbit qulu 'ala dinik'

dan kerana sayang pada tarbiyah ini
aku kena jugak protect and bloom what I have today

bila bercakap dengan orag tanah seberang
semua orang ada struggle masing-masing

aku selalu rasa best nya korang ada sumber tarbiyah
tapi sebenarnya kalau hati kita mati
duduk sebelah sumber tarbiyah pun tak memberi makna apa-apa

aku belajar satu benda sepanjang aku berjalan, merangkak, berlari etc

jangan pernah berhenti bertanya pada diri
'kenapa aku masih ada disini?'

biar hati berbicara
dan kau akan tahu di mana kau berada

orang yang tidak sedar diri tengah sesat
takkan bother pun nak cari jalan keluar

tarbiyah adalah hadiah dari Allah yang paling berharga
bukan mudah nak mendapat tarbiyah

setiap titik peluh untuk mencari tarbiyah
itulah yang akan bawa kita kepada apa yang kita cari


aku harap diri aku tidak lupa
di saat ini hanya satu harapan yang aku tanam
hidup aku terhenti di saat jiwa aku lapang menerima tarbiyah dari Allah


dan untuk akhawat yang sedang berjuang di bumi berbeza
kalau selama ini semua menasihati untuk terus melangkah
aku harap kita semua basirah ke arah mana kita menuju


Corcaigh
050217


ps: hayaa' means hidup dan malu..

No comments: