Saturday, March 2, 2013

masih panjang

Semalam
Allah bagi satu lagi peluang
berjumpa dengan naqibah kepada naqibah aku
yang aku kira seorang qiyadah UKEIRE yang sangat hebat

Pergi dalam keadaan tak ada perasaan
terlupa untuk menzahirkan rasa syukur
mungkin kerana insiden (ke?) di raudhah sebelum melangkah
Ah! Mudah dibuai emosi!

Seperti biasa,
keluar makan
jadi hanya makan
sambil mendengar bicara orang lain

Entah kenapa
hati langsung tak tertarik untuk involve dalam perbincangan (ke?)
Masih muhasabah kekhilafan diri sebelum melangkah tadi
masih cuba mencari jalan keluar

Tiba-tiba
seorang sister yang qawiy keluarkan soalan
kepada qayidah tersebut tentunya (takkan kepada saya :p )
"What is your favourite thing about jalan ni?"
Soalan tentang jalan dakwah dan tarbiyyah lagi

Soalan yang berjaya menarik aku mendengar
meneliti setiap butir jawapan yang keluar
aku terpana, lantas senyum
Benar, itulah yang memberi keindahan kepada jalan ini

Kalian mahu tahu jawapannya?

Biarkan saya menulis jawapannya, maaf tak dapat menulis the exact words yang diutarakan oleh beliau

" Jalan ini ada banyak phases. Kadang-kadang kita semangat, kadang-kadang rasa down, kadang-kadang rasa letih, kadang-kadang rasa penuh bertenaga mengejar mad'u. Macam belajar medic, kadang-kadang rasa sangat curious dan semangat nak belajar physiology, tapi pernah juga kita rasa malas dan letih nak belajar ilmu perubatan ini. Itulah yang paling disukai tentang jalan ini"

Hehs, mulanya aku pening mendengar jawapannya.

I was like, "ada ke orang suka rasa susah?"

Terus berfikir. Dan berfikir.

Benar, tabiat jalan ini yang penuh dengan ups and down menjadikan ia istimewa. Kalau tidak kerana kesusahan yang diberikan, nescaya tiada kesyukuran yang keluar dari mulut para muharik/ah di atas muka bumi ini apabila beroleh kegembiraan. Kerana kepayahan itu, kita belajar menghargai nikmat kesenangan. Kerana rasa senang itu, kita menanam semangat untuk terus maju kehadapan.

Masuk ke kotak memori lagi.

Betul, fasa-fasa itu yang menambah perisa di atas jalan juang ini.

Wahai para pejuang,
teruslah maju kehadapan,
Tidak kira fasa mana kamu berjalan saat ini,
itulah yang terbaik buatmu, dan aku juga




Special words:
Ingin sekali melayangkan salam rindu dan sayang kerana Allah, buat akhawat yang sibuk menggerakkan isi tempatnya diseluruh muka bumi.

Akhawatku,
walau benua memisahkan kita,
tali ikatan aqidah itu masih kuat,
teruslah bekerja dan membina,
Doakan juga aku disini

:)

No comments: