Monday, February 4, 2013

lewat petang

lewat petang
kegelapan menyelubungi
membawa aku kepada kenangan silam

dari dulu
kenangan itu disimpan kemas
tidak pernah tidak aku membuangnya
kenangan itu menguatkan

siang hari cerah
dipancar matahari bersinar
kegelapan malam menghampiri
satu putaran yang pasti

aku melikat kehidupan dalam putaran itu

dalam hidup
ada kala pelangi mewarnai
ada kalanya hujan membasahi
dan mungkin juga kilat menyambar

itulah resmi hidup
tidak selalu di atas
tapi tidak selalu di bawah
sentiasa berputar, seperti putaran alam

kuselak kenangan silam
putaran itu ada
aku rindukan pelangi hidupku
dan aku hargai adanya kilat

mereka itu menguatkan,
kuatkan aku untuk terus melangkah
berjalan mencapai matlamat yang satu,
mardhatillah

hari ini aku dipertengahan jalan
mungkin baru sahaja suku jalan
Pelangi ada datang menyapa
walau ribut memukul diri

lewat petang
ketakutan mendakap aku
Ya, aku takut pada kejatuhan
aku takut pada kegagalan
aku takut pada ribut itu

lewat petang
ketakutan membuang hilang pelangi yang ada
entah kenapa
mata ini buta untuk melihat warna ceria itu

lewat petang ini
bukan lewat petang sebelumnya
lewat petang ini
aku mendakap erat cita-citaku
lewat petang ini
dilempar jauh perasaan takut itu
lewat petang ini
aku ingin bangkit semula
lewat petang ini

Inilah aku, kembali berdiri
punya cita tinggi
mahu berjumpa Dia

lewat petang menjadi saksi
bangunnya aku dari lembah kejatuhan

Alhamdulillah
lewat petang..
selagi ada masa...

merindui lewat petang di Kolej Mara Banting (KMB)
lewat petang yang menenangkan
:')
sentiasa dalam ingatan

No comments: